English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

طرح «هر مسجد آزادی یک زندانی» در سطح کشور برگزار می‌شود

مدیرعامل‌ستاددیه‌کشور گفت: با عنایت به نقش معنوی مساجد درصدد هستیم با دو رویکرد آموزش‌عمومی و دستگیری محکومان‌ غیرعمد طرح «هر مسجد آزادی یک زندانی» را در در سطح استان‌ها برگزار کنیم.

 

سید اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در تبیین اقدامات این ستاد در سالی که گذشت با اشاره به  اینکه این ستاد علاوه بر تلاش برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و غیرکلاهبرداری در طول سال، در مناسبت‌های ملی و مذهبی نیز اقدامات ویژه‌ای را پیش روی خود قرار می‌دهد گفت: به طور مثال طی سال‌های گذشته زمینه آزادی زنان زندانی جرائم غیرعمد همزمان با میلاد حضرت فاطمه(س) با کمک‌های خیران فراهم شد.

وی با تأکید بر اینکه با تلاش‌های خیران تعداد زندانیان زن به صفر می‌رسد اما مجددا شاهد حضور گروه دیگری از زنان در زندان‌ها هستیم گفت: این امر به عدم فرهنگسازی و کم کاری نهادهای فرهنگی برای ارائه آموزش‌های مرتبط بازمی‌گردد. ستاد دیه درصدد صفر کردن تعداد زنان در زندان با ایجاد خروجی‌های مناسب توسط خیران است اما پس از گذشت مدتی با ورود مجدد آنان به زندان این رقم افزایش می‌یابد.

دغدغه فرهنگ‌سازی

جولایی با اشاره به اینکه دغدغه فرهنگسازی در میان اعضای ستاد دیه و خیران همواره وجود داشته است گفت: در این راستا ستاد اقدام به برپایی جلسات هم‌اندیشی با هنرمندان و بازخوانی موضوعاتی که سبب گرفتار شدن زندانیان شده کرده است تا این تجربیات در قالب فیلم و داستان در اختیار عموم مردم به ویژه بانوان قرار گیرد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور به فعالیت‌های این ستاد در راستای فرهنگ سازی در قالب ایجاد مستند اشاره و عنوان کرد: در این مستند معضلات مهریه مورد بررسی قرار گرفت و مددجویان با هماهنگی ستاد دیه به همکاری با این گروه مستندساز پرداختند.

وی با تأکید بر اینکه ستاد دیه بیش از توان خود در زمینه فرهنگ سازی فعالیت کرده است و نیاز به هم افزایی و مشارکت سایر نهادهای فرهنگی برای فرهنگسازی دارد اظهار کرد: در جشن‌های گلریزان نیز علاوه بر جمع‌آوری کمک‌های نقدی از حضور کارشناسان بهره می‌گیریم تا در جمع عموم مردم به ایراد سخنرانی بپردازند و آنان را با موضوعات پیشگیرانه آشنا کنند. در این زمینه کتابچه‌های چهارجلدی در زمینه چک، دیه، نفقه، تصادفات و .... نیز منتشر شده است.

آزادی نزدیک به هزار زندانی غیرعمد در طرح «بهار انقلاب تا بهار طبیعت»

جولایی در ادامه به دیگر اقدامات ستاد دیه اشاره و عنوان کرد: طی ۹ ماهه اول سال جاری نزدیک به هفت هزار نفر توسط این ستاد آزاد شدند. در قالب طرح «بهار انقلاب تا بهار طبیعت» نیز هزار و ۶۰۰ زندانی برای آزادی شناسایی شدند که از ۱۳ بهمن‌ماه سال جاری، تا کنون نزدیک به هزار نفرشان آزاد شده‌اند. این تعداد یک پنجم زندانیان جرائم غیرعمد در زندان‌ها هستند و سقف بدهی آنان تا ۲۲ میلیون تومان است.

مدیرعامل ستاد دیه به اجرای طرح «هر مسجد؛ آزادی یک زندانی غیرعمد» اشاره و عنوان کرد: این طرح دو سال پیش در برخی مساجد تهران اجرایی شد و منجر به آزادی تعداد زیادی از زندانیان غیرعمد شد، اما با وقفه‌ای در ۱۶ اسفند‌ماه سال جاری، با اجرای مجدد در یک مسجد واقع در خیابان ایران  موجب آزادی یک سرپرست خانوار از زندان شد.

وی بر ضرورت گسترش همکاری مساجد با ستاد دیه تأکید و تصریح کرد: این اماکن مذهبی و معنوی می‌توانند در زمینه جذب خیران همکاری خوبی با ستاد دیه داشته باشند تا این طرح به صورت کلی در سراسر کشور اجرایی شود.

مدیرعامل ستاددیه کشور گفت: اجرای طرح «هر مسجد آزادی یک زندانی» در استان‌ها می‌تواند ضمن فرهنگ‌سازی در جهت عدم ورود ناخواسته افراد به زندان، نویدبخش آزادی بسیاری از مددجویان باشد.

انتهای پیام/

 

۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ۰۹:۴۹
تعداد کلیک: ۲,۳۴۵

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.