English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

سفر ناتمام «طاهر»/ سالی که هیچ وقت تحویل نشد

استادکار نقاشی خودرو بعد از ۱۵سال تجربه باوجود مشغله زیاد، علی‌رغم میل باطنی سفارشی را می‌پذیرد که همین موافقت، در روزهای پایانی سال، منتهی به تسبیب در فوت یکی از مشتری‌هایش می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهـر، یک هفته مانده به نوروز سال ۹۴ بود که طاهر، مالک یک خودروی دوگانه سوز پس از انجام عملیات صافکاری با توافقی که بر سر دستمزد نقاشی پرایدش کرده بود، ماشین را تحویل استادکار می‌دهد تا عملیات بتونه کاری و نقاشی با فوریت انجام شود.

سفر عید، علت اصرار برای تحویل فوری ماشین

طاهر که به دنبال برنامه ریزی برای سفر عید نوروز بود، از استاد صافکار تقاضا می کند ماشین را زودتر به او تحویل دهد.

استادکار پس از چند روز عملیات بتونه کشی و زیرکاری، تقریبا در مراحل پایانی خود قرار داشت که  به خاطر بارانی بودن هوا، ماشین را به  داخل اتاقی می برد.

در روز جابجایی خودرو، اتفاقا آقاطاهر که به دلیل شلوغ بودن کارهای پایانی سال، نگران موعد تحویل خودرو بود در کارگاه کوچک گوشه گاراژ حاضر می‌شود تا بلکه کاررنگ خودرو آن روز تمام شده و با اختلاف یک روز از موعد تحویل، ماشین را بگیرد تا در سفر عیدانه خانوادگی به ترافیک نوروزی نخورند.

در تعدد سفارش‌های استادکار و دو شاگرد او، مالک خودرو برای اینکه کار خوبی تحویل مشتری بدهد و برای جلوگیری از ایجاد لکه بر روی سطح خودرو و یک دست شدن رنگ با آستر، اقدام به ریختن مقداری بنزین در داخل مخزن پمپ (کمپرسور) باد می‌کند.

فوت طاهر در لحظات تحویل سال نو

استادکار با این کار قصد داشت رسوبات موجود در داخل مخزن را تمیز کند که در حین کار به دلیل تراکم بخارهای قابل انفجار بنزین درون مخزن و در نتیجه گرم شدن، مخزن باد ترکیده و به خاطر برخورد ترکش‌های ناشی از این انفجار هر چهار نفر حاضر در این  حادثه از ناحیه ساق پا، سر و صورت دچار جراحت و سوختگی می‌شوند.  وضعیت به همین جا ختم نشد و چند وقت بعد از این ماجرا آقاطاهر به دلیل وجود لخته خون در قلب درست در لحظات تحویل سال نو در بیمارستان تحت مراقبت فوت می‌کند.

انفجار پمپ تسبیب در فوت را به دنبال داشت

گرچه استادکار نقاش به طور مشخص از حضور متوفی در کارگاه ممانعت به عمل نیاورده اما برابر اظهارات شاگردان صافکاری، به طاهر بارها اعلام شده بود که در این وقت از سال تحویل خودروی او تا ۱۰ روز دیگر مقدور خواهد بود اما بر حسب اصرار و الحاح شخص سفارش دهنده تمامی مراحل پرداخت و رنگ‌کاری قرار شد در چند روز و به طور فوری انجام شود.

بر اساس مفهوم ماده ۷۳ آیین نامه و مقررات حفاظتی حفر چاه‌های دستی که در آن به لحاظ تجمع بخارهای اشتعال‌زا در مکان‌های کوچک و محدود اشاره دارد، شستشوی موتور پمپ الکتریکی به وسیله مشتقات نفتی در داخل چاه ممنوع گردیده و تصریح شده است که به دلیل تراکم بخارات کار تنظیف باید با رعایت اصول ایمنی صورت پذیرد.

با استناد به همین مورد رعایت نشده، صاحب کارگاه به میزان ۵۰ درصد در قبال حادثه مزبور مسئول شناخته شده و به بدهی ۷۰ میلیون تومانی در حق اولیاءدم محکوم می‌شود. البته در این میان صاحب گاراژ  و خود مسبب حادثه نیز به سهم خود مقصر شناخته می‌شود.

با تلاش کمیته صلح و سازش ستاد دیه هرچند این مبلغ در حال حاضر به ۴۷ میلیون تومان تقلیل پیدا کرده اما استادکار این ماجرا بابت ناتوانی در پرداخت الباقی بدهی از فروردین سال ۹۵ تاکنون در یکی از زندان‌ها تحمل حبس می‌کند. استادکار طبق تحقیقات ستاد دیه دارای سه فرزند است و هیچ گونه اموال منقول و یا غیر منقولی هم بابت پرداخت دیه ندارد.

نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌گر این مددجوی نیازمند باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار ۷۴/۷۴ بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، ۷۷۷۷ بانک تجارت شعبه مرکزی، ۸۸۸۸ بانک صادرات شعبه مرکزی یا ۵۵۵۵۵ بانک ملی واریز کرده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش‌ پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره ۸۸۹۱۶۰۱۱ دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن تماس ۱۵ ــ ۸۸۹۱۶۰۱۲ پاسخگوی سئوالات شما در این زمینه خواهد بود.

انتهای پیام /

۲۶ دی ۱۳۹۶ ۱۲:۰۷
تعداد کلیک: ۲,۰۲۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.