English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

پایان تلخ تعطیلات تابستانی دو کارگر ۱۵ ساله

غفلت یک کارگر و خستگی کارگر دیگر ۱۳۱ میلیون تومان برای کارفرما آب خورد، کارفرمایی که در معامله‌ای ناخواسته بدهکار یک دست شد.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، «اسدالله - ع» پیش از حبس به واسطه شغل کشاورزی از دو جوان ساکن روستای محل سکونت خود برای خرد کردن علوفه‌های زمین زراعی کوچک خود دعوت به همکاری می‌کرد.

کار هر چند زیاد نبود اما تا نزدیک غروب طول کشید و همین کم نور شدن فضا و خستگی یک روز سخت کاری به حادثه‌ای منتهی شد که «اسدالله» 65 ساله که همواره با حداقل درآمد معیشت خانواده 6 نفره خود را مدیریت می‌کرد بدون وقوف به جایگاهش در کسوت یک کارفرما و بدون اطلاع دقیق از نکات ایمنی کار بدهکار مبلغی می‌شود که در همه عمر در آرزوی دست یافتن به آن بود.

عادل و فرهاد دو نوجوان 15 ساله هستند که به دلیل تعطیلات تحصیلی در تابستان سال 94 به طور پاره وقت برای کارگری به انواع کارهای فنی و زراعی می‌پرداختند که این دعوت به همکاری نیز از این جهت طرح و حاج اسدالله برای پیش برد کارهایش از آن‌ها استفاده کرد اما استفاده‌ غیراصولی که برای او ضرر بزرگی به دنبال داشت.

در جریان تقسیم کار عادل تکلیف داشت که دسته علف‌ها را در زیر تیغه دستگاه قرار داده و در مقابل فرهاد پس از مرتب کردن محصولات، آنها را در اندازه‌های معینی برش دهد اما در حین این فعالیت طولانی بر حسب خستگی دست راست عادل با پایین آوردن تیغه دستگاه از مچ قطع می‌شود.

با طرح شکایت خانواده این مصدوم و با استناد به گزارش کارشناسان دادگستری با وجود تقصیر شخص آسیب دیده (عادل) و بی احتیاطی عامل واقعه (فرهاد) اما این حاج اسدالله است که به عنوان کارفرما صد در صد مقصر شناخته می‌شود.

دادگاه رسیدگی کننده این مرد عائله‌مند را به‌دلیل عدم رعایت نظامات دولتی (فضای نامناسب انباری برای خرد کردن علوفه) و عدم توجه به  اصول ایمنی مربوط به مقررات کار ازجمله روشنایی لازم محیط و نیز عدم نظارت کافی به پرداخت دیه‌ای معادل یک میلیارد و 316 میلیون ریال محکوم می‌کند که در ادامه به علت ناتوانی در تامین این مبلغ فرد یاد شده از تاریخ 12 شهریور سال 96 راهی یکی از زندان‌های استان آذربایجان شرقی می‌شود.

جدای از موضوعات مطروحه طبق ماده 79 قانون کار با استناد این که به کار گماردن افراد کمتر از 15 سال تمام ممنوع است. باید توجه کرد که علت گرفتاری اصلی کارفرما  دقیقا قید کلمه «تمام» در این ماده است. زیرا هر دو کارگر این ماجرا تنها چند ماه تا یاین سن قانونی فاصله داشتند.

در حکم صادره از سوی محکمه تاکید شده است کارگران به دلیل اینکه صغیر بوده و مفهوم مقررات قانون کار و شیوه‌های احیاطی آن را نمی‌دانستند و به تبع آن نمی‌توانستند شرایط لازم را رعایت کنند لذا از جنبه عمومی جرم فاقد مسئولیت کیفری بود در دیه تعیین شده تقسیر موثری ندارند.

کمیته صلح و سازش ستاد دیه هرچند در فرآیند رسیدگی به پرونده این پرونده ضمن برگزاری جلسات متعددی با شاکی و والدین او این مبلغ را به 90 میلیون تومان تقلیل داده اما این فرد به علت ناتوانی در پرداخت همین مبلغ همچنان در بند حضور دارد.

زمین زراعی و خانه این زندانی به دلیل موقعیت روستایی که در آن ساکن هستند چندان ارزش مالی نداشته و 4 دختر حاج اسدالله در این روزهای غیبت پدر نیز تنها از محل یارانه دولتی ارتزاق می‌کنند.

نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌گر این مددجوی نیازمند باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار 74/74 بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، 7777 بانک تجارت شعبه مرکزی، 8888 بانک صادرات شعبه مرکزی یا 55555 بانک ملی واریز نموده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش‌ پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره 88916011 دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن تماس 15 ــ 88916012 پاسخگوی سؤالات شما در این زمینه خواهد بود.

انتهای پیام/

۲۶ شهریور ۱۳۹۷ ۱۵:۱۰
تعداد کلیک: ۱,۱۱۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.