English
به ستاد دیه خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

غفلتی به قیمت قطع اعضاء و سلب آزادی

حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند، درست مثل حکایت آقارضا سرکارگرِ بتن‌ریزی که بدلیل یک غفلت این روزها را به جای حضور در کنار خانواده باید در زندان باشد.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، «رضا – الف» جوان ۳۳ ساله‌ای که در کارِ بتن‌ریزیِ ساختمان فعالیت می‌کرد و با شرکت‌هایی که اجرای اسکلت بتنی ساختمان‌ها را قبول می‌کردند قرارداد نوشته و این کار را برای آن‌ها انجام می‌داد و از همین شغل نیازهای معیشتی خود و پدر و مادر پیرش را تامین می‌کرد.

در اثنا بستن همین دست از قرادادها که این بار موضوع اجرای یک پروژه ساختمانی نیمه کاره بود آقارضا چند کارگر را به خدمت می‌گیرد تا در جهت عملیات بتن‌ریزی به او کمک کنند.

۵۰ روزی از عملیات بتن ریزی گذشته بود که مرد قصه ما تصمیم به آغاز عملیات برای سقفِ طبقهِ اول ساختمان می‌کند و برای همین کار چند از نفر از بستگان نزدیک را برای تحویل به موقع عملیات به گروه اضافه می‌کند.

در انجام این بخش از پروژه اما ساختمان احداثی که در فاصله دو متری از یک شبکه برق فشار قوی (۲۰ کیلو وات) قرار داشت ماجرا را به راهی دیگر منتهی موده و در مجاورت این شبکه که در ارتفاع ۱۲ متر دایر شده بود کارگران استخدام شده و در مرتبه بعد مجری کار می‌بایست اجرای این عملیات را به اطلاع مسئولین اداره برق می‌رساندند تا آن‌ها اقدامات احتیاطی لازم از قبیل قطع برق یا تغییر موقت مسیر یا روکش کردن خطوط مجاور ساختمان با مواد عایق مناسب را انجام دهند که متاسفانه این مهم مورد غفلت قرار گرفته و این کوتاهی فاجعه‌بار می‌شود.

پس از استقرار کامیون جهت بتن ریزی آقاجمال اپراتور دستگاه بتن‌ریز بر روی سقف ساختمان مستقر گردیده و کنترل دستگاه را از بالای شبکه برق فشار قوی عبور می‌دهد. سر دستگاه بتن ریز را نیز کارگری دیگر به نام صادق در دست می‌گیرد تا مسئول هدایت و پخش یکسان بتن به روی سقف باشد اما ناگهان بدلیل نزدیک شدن دکل پمپ به شبکه برق فشار قوی دستگاه هادی برق شده و بدنبال آن صادق دچار برق گرفتگی می‌شود که این حادثه به سوختگی شدید و در نهایت قطع هر دو پای وی منتهی می‌گردد.

طبق نظر کارشناسان رسمی دادگستری سه عامل در حادثه مذکور دخالت داشتند که اولین دلیل عدم اتخاذ تدابیر و تمهیدات ایمنی نظیر قطع برق و یا عایق کردن خطوط و دومین دلیل، عدم نظارت بر امور ساختمانی و بی‌احتیاطی اپراتور به دلیل وارد کردن دکل پمپ در ناحیه برق فشار قوی و سومین دلیل نیز به کارگیری اپراتور فاقد گواهی مربوطه و پروانه مهارت فنی که در نهایت مدیر عامل شرکت بتن‌ریزی به لحاظ به کار بردن پمپ بتن در حریم برق فشاز قوی و عدم اتصال آن به سیم ارت به میزان ۶۰ درصد، پیمانکار مجری ساختمان به میزان ۲۰ درصد، آقارضا نیز بدلیل به کارگیری حادثه دیده در شرایط نا ایمن کار به میزان ۲۰ درصد مقصر شناخته شدند.

در پی شکایت زیان دیده و بر اساس حکم دادگاه آقارضا به پرداخت مبلغ ۱۱۵ میلیون تومان دیه محکوم گردیده که به علت عجز در پرداخت این مبلغ متاسفانه روانه زندان شده و از تیر ماه سال گذشته تاکنون هر شب را با مرور این خاطره تلخ در زندان سپری می‌کند.

 

با دعوت از آقاصادق وی مبلغ ۵۰ میلیون تومان از خواسته خود را گذشت نموده و هم اکنون با پرداخت مبلغ ۶۵ میلیون تومان آقارضا از زندان آزاد و باز به آغوش گرم خانواده خود باز خواهد گشت.

خیرینی که تمایل دارند در آزادی این زندانی یاریگر ستاد مردمی دیه استان یزد باشند می‌توانند از طریق واریز مبالغ به شماره کارت مجازی این ستاد به شماره  5041727066666668  به نام ستاد دیه استان یزد اقدام نمایند و شماره تماس ۳۶۲۹۸۲۰۰ روابط عمومی ستاد دیه استان یزد پاسخگوی سوالات شما نیکوکاران ارجمند خواهد بود.

 

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۳۷
تعداد کلیک: ۱۳۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ستاد دیه می باشد.