ساختار ستاد مرکزییک دو سه    

 

آرم ستاد دیه

 

 

تشکیلات سازمانی ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند

 

  بخش اولگزارش بررسی‌های ساختار

 

               مقدمه

تلاش بی‌وقفه کارکنان ستاد مردمی دیه در جامعه کاملا چشمگیر بوده و امروزه ستاد مرجع و منجی رهایی بخش زندانیان دارای جرم‌های غیرعمد در سراسر کشور است و به لطف خداوند بعنوان موسسه‌ای مردمی و مردم‌مدار، دارای وجهه والا و آبرومند است.

تجلی آثار فعالیت ها مرهون راهبری روشن بینانه توسط بنیان‌گزاران، ارکان و همچنین تلاش سرمایه ارزشمندی با عنوان نیروی انسانی است.   

ساختار و ساماندهی نیروی انسانی برای پیشبرد اهداف هر موسسه از اولویت‌های مدیریت منابع انسانی است. در سازماندهی، وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های واحدها و پست‌ها مشخص شده و نحوه هماهنگی و ارتباط بین آن‌ها معین می‌شود. برای سازماندهی، نظریه‌ها و مبانی مختلفی وجود دارد و انتخاب نوع ساخت و مبنای آن باید با توجه به عوامل مختلفی چون نوع فعالیت، محیط آن، نوع تکنولوژی، محصولات یا خدمات آن و همچنین خط مشی‌های کلی آن انجام شود.

بررسی‌های ساختاری ستاد که منجر به ارائه مجموعه حاضر گردیده است، حاصل تلفیق دیدگاه‌های مدیریتی ستاد با نظرات کارشناسی و اتکا به عوامل اثرگذار، برگزاری جلسات متعدد با حضور مدیرعامل، معاونین و مدیران است.

 

عوامل اثرگذار در طراحی و تنظیم ساختار سازمانی:

 

الف- خرد جمعی :

برای تحقق این امر ، با مدیرعامل ستاد جلسات جداگانه‌ای تشکیل و نقطه نظرات ارشادی ایشان اخذ گردید و متعاقب آن در حضور مشارالیه جلسات متعددی با معاونین و مدیران دفتر مرکزی تشکیل و در خصوص چگونگی ساختار، تبادل نظر به عمل آمد.

 

ب- بررسی میدانی:

در این خصوص لازم است که از کلیه مدیران و کارکنان ستادهای دیه استانها تقدیر و تشکر گردد. در این بررسی ابتدا برای تدوین شناسنامه شغلی، از کلیه مدیران نمایندگی نظرخواهی شد که با همکاری آنان شناسنامه شغلی کارکنان استانها تحت عنوان "کارشناس امور ستاد دیه زندانیان نیازمند " با رعایت جزئی‌ترین اقدامات جاری و فعالیت‌های مورد انتظار تنظیم گردید.

این شغل بنا به مندرجات آن، تعریف کارشناس چند پیشه است که با توجه به شمول قانون کار بر کارکنان ستاد، تغییر و ترکیب وظایف ارجاعی به همکاران با اعمال مدیریتی استان را فراهم می‌کند و همچنین تبعات ناشی از قانون کار را تسهیل می‌سازد.

نظر خواهی دوم از کلیه کارکنان از استان‌ها، استعلام ریز فعالیت‌ها است که به شرح لوح فشرده بعنوان ضمیمه این گزارش می‌باشد که حاوی بیش از یکصد فرم اطلاعات جمع‌آوری و شرح وظایف جامع مدیر نمایندگی و کارشناس عملیاتی استان است که حاصل آن به شرح مندرج در ادامه گزارش قابل ملاحظه است.

ج- بررسی اسنادی :

با نگرش به احکام و اهداف مقرر درآخرین  اساسنامه ستاد ، چارچوب های ساختاری استانی و مرکزی با درنظر گرفتن متغیر هایی که از مسولیت ستاد مرکزی به عمل آمد، ساختار استان‌ها در سه گروه "الف"، "ب" و "ج" ساماندهی گردیده‌اند.

 

        راهبردهای تنظیم تشکیلات ستاد :

 

         محورهایی که مسیر تنظیم تشکیلات حاضر را مشخص ساخته است به شرح زیر است:

1.     جهت‌دهی ساختار ستاد به سازماندهی بر مبنای نتیجه و هدف

2.   رعایت راهبرد مصوب اساسنامه ستاد مبنی بر جلوگیری از گسترش تشکیلات و نیروی انسانی و انجام امور با حداقل‌ها

3.  تدوین ساختار و نمودار سازمانی به هنگام شده و منطبق با اهداف و انتظارات ستاد

4.   تعدیل سطوح سازمانی (سلسله مراتب اداری) به منظور تسهیل در امر  تصمیم گیری (انتخاب ساختار و نمودار)

5.   حذف پست‌های غیرضرور از ساختار تشکیلاتی ستاد

6.   در نظر داشتن فرآیند انجام کار و حذف فرآیندهای تکراری و زاید با هدف کوتاه کردن و بهسازی و یکسان سازی روش های انجام کار

7.   با توجه به ماده 34 اساسنامه مصوب که مقرر می دارد «مسئولیت اجرای اساسنامه ستاد دیه  ، دستورالعمل‌ها و مصوبات هیئت مدیره و هیئت امناء ستاد دیه  از طریق مدیرعامل ستاد دیه  به عهده نمایندگی استان است» ، انجام کلیه امور اجرایی در استانها و پرداختن ستاد مرکزی صرفاً به امور برنامه‌ریزی ، کنترل ، هدایت ، نظارت و ارزیابی استان‌ها در امور اجرایی دیده شده است.

8.   تفکیک سه‌گانه ساختار سازمانی واحدهای استانی (استان‌های گروه الف، استان‌های گروه ب، استان‌های گروه ج) بر اساس آمار زندانیان جامعه هدف، آزادی آن‌ها، تلاش در جهت جلب کمک اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای اساسنامه ستاد و فعالیت هر استان طراحی شده است.

9.    بدیهی است با تغییر چشمگیر عوامل اثرگذار در متمایز ساختن ساختار که در مبحث بعدی بیان شده است، رده ساختاری استان‌ها امکان تغییر را خواهند داشت.

10.  ایجاد شغل جامع و مرکب تحت عنوان «کارشناس امور ستاد دیه» که در برگیرنده تمامی امور کارشناسی در استانها بوده و بتبع حجم کمی اقدامات، حسب مورد درچند پست منظور می‌گردد. 

 

بخش دوم : تشکیلات و ساختار سازمانی

 

      الف - شرح وظایف

  یک: وظایف هیئت مدیره موضوع ماده 23 اساسنامه:

هیئت مدیره نماینده قانونی ستاد دیه  بوده و وظایف و اختیارات آن بشرح ذیل است؛

تعیین رئیس و نائب رئیس از بین اعضاء هیئت مدیره .

تعیین مدیرعامل.

تأسیس شعب و نمایندگی های استانی .

اعمال کلیه اختیارات مربوط به حوزه منابع انسانی از بدو خدمت تا خاتمه خدمت .

اجرای تصمیمات مجمع عمومی هیئت امناء .

حفظ اموال و تنظیم فهرست دارائی ستاد دیه 

هرگونه اقامه یا دفاع از دعاوی مدنی و جزایی ، اصالتاً و وکالتاً ، اعم از اینکه ستاد دیه  مدعی باشد یا مدعی علیه در تمام مراحل .

تعیین وکیل و عزل آن .

حل و فصل دعاوی از طریق داوری ، صلح و سازش .

اهداء و قبول کلیه هدایا و کمکهای مادی و غیرمادی .

تنظیم آئین نامه‌های لازم درخصوص امور اداری، مالی، استخدامی و نیز نحوه استفاده از درآمدهای ستاد دیه و اختصاص بودجه به هریک از هدف‌های آن و ارائه به هیئت امناء جهت رسیدگی و تصویب.

تهیه و تنظیم ترازنامه و گزارش‌های سالیانه هیئت مدیره، جهت رسیدگی و تصویب هیئت امناء.

رئیس هیئت مدیره علاوه بر دعوت و اداره جلسات هیئت مدیره؛ موظف است که مجمع عمومی هیئت امناء را در موارد ضروری بنا به تقاضای هیئت مدیره دعوت نماید.

تبصره :  هیئت مدیره میتواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل یا هیئتی که تعیین می‌کند تفویض نماید.

 

دو: وظایف مدیر عامل موضوع ماده 30 اساسنامه :

 

اجرای مصوّبات هیئت مدیره در انجام امور ستاد دیه  .

انجام امور اداری ، اجرائی و مالی ستاد دیه  .

تهیه گزارش ماهانه و ارائه به هیئت مدیره .

تنظیم ترازنامه عملکرد و گزارش سالیانه جهت ارائه به هیئت مدیره .

تنظیم بودجه ستاد دیه  جهت ارائه به هیئت مدیره .

پیگیری و نظارت بر حسن اجرای برنامه های ستاد دیه .

انجام سایر امور محوله از سوی هیئت مدیره .

 

سه:  وظایف بازرسان ستاد موضوع ماده 39 اساسنامه:

بررسی کلیه اسناد و اوراق مالی و تهیه گزارش برای مجمع عمومی .

مطالعه گزارش سالانه هیئت مدیره اعم از مالی و غیر مالی و تهیه گزارش عملکردبرای اطلاع مجمع عمومی .

گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره و مدیرعامل ستاد دیه  از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی

 

 چهار :  شرح واحدهای ستاد مرکزی

 

 

 

 معاونت اجرایی ستاد مردمی دیه کشور

  

همکاری و هماهنگی با مدیرعامل در اجرای هر چه بهتر وظایف و اهداف ستاد

رسیدگی به هدفهای اجرایی و چگونگی گردش کارها و روشهای کار در واحدهای  مختلف ستادی و استانی

نظارت بر حسن اجرای کلیه آیین‌نامه‌ها و مقررات داخلی ستاد و قوانین و مقررات آمره حاکم برستاد با هماهنگی با معاون اداری و مالی

تهیه و تدوین برنامه‌های کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت و همچنین گزارش‌های کیفی و کمی از اجرای برنامه و فعالیت‌های ستاد در راستای نیل به اهداف ستاد

هماهنگی امور مربوط بین واحدهای مختلف به منظور یکسان سازی اقدامات و فعالیت‌ها

تهیه گزارشات ادواری و موردی عملکرد ستاد، جمع بندی و ارزیابی و تحلیل آنها

طراحی سنجه ها و شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد واحدهای مختلف

تجزیه و تحلیل عملکرد واحدهای استانی و مرکزی ستاد درمقایسه با اهداف و برنامه های مصوب

شرکت در شوراها، کمیسیونها، جلسات و اظهار نظر در مورد مسائل مختلف ستاد

ارزیابی مستمر و دوره‌ای عملکرد واحدهای استانی جهت سنجش میزان مطابقت عملکرد واحدهای مذکور با اهداف، راهبردها، برنامه ها، دستورالعمل‌ها، ضوابط و آیین نامه های مربوطه   

نظارت بر نحوه پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم افزاری تجهیزات رایانه‌ای و اتوماسیون‌های اداری  ستاد دیه

روش مند کردن فعالیت‌ها در قالب گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در ستاد دیه کشور و نمایندگی‌های استانی

انجام امور دبیری جلسات هیئت مدیره و کمیته ویژه .

تدوین شیوه‌نامه‌های اجرایی به منظور کمک به زندانیان به صورت سالیانه جهت اجرا در سطح کشور

نظارت و بررسی آخرین وضعیت موجودی پرونده‌های ستاد دیه در نمایندگی ها به منظور تدوین برنامه در جهت تسریع و تسهیل در امر آزادی

ارائه آموزش و راهکارهای جدید به نمایندگی های استانی بر اساس مولفه های به روز قوه قضائیه، سازمان زندانها و ستاد مردمی دیه در موقعیت‌های مختلف زمانی

تدوین برنامه های پیش بینی عملکرد 5 ساله جهت نیل به اهداف عالیه ستاد

تدوین برنامه و نظارت بر امور مربوط به انجام تحقیقات میدانی و محلی در نمایندگی های استانی

بررسی، اظهارنظر و راهنمایی در رابطه با مصوبات و صورتجلسات تنظیمی هیئت امنای نمایندگی‌های استانی

انجام بازدیدهای دوره ای و بررسی عملکرد ستاد های دیه و مصاحبه با زندانیان در زندان های کشور.

انجام سایر امور محول شده از سوی مدیرعامل در ارتباط با معاونت

 

مدیریت امور استانها

 

انجام بازدیدهای دوره ای و بررسی عملکرد ستادهای دیه و مصاحبه با زندانیان در زندان‌های کشور.

راهنمایی و ارائه مشاوره به مدیران نمایندگی ستادهای دیه استانها در خصوص امور حوزه اجرایی (اساسنامه،دستورالعمل های اجرایی، شیوه نامه ها، تفاهم نامه ها و ...)

بررسی نامه‌های واصله از ارگان و نهادهای مختلف در خصوص مساعدت به زندانیان

پیگیری تفاهم‌نامه‌های فی مابین ستاد دیه با سازمان ها، ارگان و نهادهای ذیربط برای آزادی زندانیان جامعه هدف از استان

پیگیری پرونده زندانیان دارای شرایط خاص معرفی شده از طرف اعضاء محترم هیئت مدیره و مدیر عامل ستاد

پیگیری مصوبات هیئت مدیره و کمیته ویژه و ارائه آمار در این خصوص

رسیدگی به امور مراجعه کنندگان و ارائه راهنمایی های لازم به آنان به صورت حضوری و تلفنی

تنظیم گزارشات مورد نیاز مدیرعامل، نظارت و ارزیابی عملکرد مدیران استانی و ارائه گزارش به مدیرعامل

بررسی پرونده‌های ارجاعی برای طرح در جلسات کمیته ویژه و هیئت مدیره ستاد دیه کشور

پیگیری شکایات مطرح شده در مراجع قضایی علیه ستاد دیه از طریق سامانه ثنا

  تدوین شیوه‌نامه‌های اجرایی به منظور کمک به زندانیان به صورت سالیانه جهت اجرا در سطح کشور

  تنظیم گزارشات مورد نیاز مدیرعامل

نظارت و ارزیابی عملکرد مدیران استانی و ارائه گزارش به مدیرعامل

انجام سایر امور محول شده در ارتباط با امور استانها

 

مدیریت آمار و انفورماتیک

 

تهیه آمار و اطلاعات نمایندگی های ستادهای دیه استانها (ورودی‌ها ، موجودی‌ها، عملکرد آزادی و....) ( یک ماهه ، سه ماهه ، شش ماهه ، یک ساله و ...)

نظارت بر عملکرد واحد آمار نمایندگی های ستادهای دیه استانی

پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری تجهیزات اداری و رایانه‌ای ستاد دیه کشور

نظارت و پشتیبانی سامانه جامع غدیر ، اتوماسیون اداری فایلر و ...

اخذ استعلامات قضایی پرونده‌های ارجاعی از نمایندگی استانها به منظور طرح در جلسات کمیته ویژه و هیئت مدیره

برگزاری جلسات ویدئو کنفرانس با نمایندگی های ستادهای دیه استانها

تهیه بولتن های آماری به صورت دوره ای

آموزش نحوه ثبت  اطلاعات در سامانه غدیر به مسئولین آمار و کارشناسان نمایندگی های ستادهای دیه استانها

انجام سایر امور محول شده در ارتباط با آمار و انفورماتیک.

 

معاون روابط عمومی و جذب مشارکت‌های مردمی

 

نظارت بر مشارکت و جذب کمک‌های مردمی نمایندگی ستادهای دیه استانی و هدایت و راهبری در راستای جذب حداکثری کمک ها از طریق ظرفیت های استانی .

نظارت برتولید اخبار و انعکاس اخبار مرتبط با فعالیت و دستاوردهای ستاد دیه  کشور

ارتباط با نهادها، سازمان و ارگان‌ها به منظور تعامل سازنده در مسیر اهداف ستاد دیه

تهیه و تولید محتوای آموزشی و فرهنگ‌سازی در راستای پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندانها از طریق بازخوانی پرونده‌های موجود در ستاد

راهبری و نظارت بر پورتال و درگاههای خدمت رسانی و اطلاع‌رسانی ستاد و ارزیابی آن‌ها

ارتباط مستمر با رسانه‌های مرتبط با ستاد دیه

مدیریت سایت ستاد دیه کشور در زمینه ارسال اخبار  و به روز رسانی قسمت‌های مختلف سایت

بازبینی و پایش اخبارمختلف مرتبط با ستاد دیه کشور از طریق پایگاه های اطلاع‌رسانی و خبری ، مطبوعات و نشریات و صداو سیمای جمهوری اسلامی  و ارائه پاسخ مناسب درصورت لزوم

تهیه و تدوین متون سخنرانی و گردآوری آماربه منظور مصاحبه مسئولان ستاد با اصحاب رسانه

برنامه ریزی و تنظیم و اجرای برنامه های توسعه روابط ستاد با مخاطبان داخلی و خارجی (کارکنان و جامعه) به منظور جذب کمک برای اهداف ستاد

تهیه طرحها و برنامه های تبلیغاتی و انجام امور مربوط به مناسبتها

نظارت بر عملکرد روابط عمومی نمایندگی ستادهای دیه استانی و هدایت و راهبری آنها.

نظارت بر برگزاری و گردهمایی ها، کنفرانس ها و سمینارها.

انتشار اخبار و اطلاعات مربوط به فعالیتهای ستاد در رسانه های گروهی با توجه به خط مشی کلی.

تهیه و تنظیم آرشیو اطلاعاتی در کلیه زمینه های مرتبط با ستاد.

انجام سایر امور محوله در حوزه روابط عمومی و جذب مشارکتهای مردمی.

 

مدیریت جذب مشارکت های مردمی

 

برنامه ریزی جهت بهینه سازی جلب مشارکت خیرین و همیاران ستاد.

برنامه ریزی و نظارت بر اجرای مراسم (گلریزان) و همایش ها.

برنامه ریزی و همکاری برای برگزاری جشن های گلریزان ماه مبارک رمضان و همچنین برگزاری جشن های آزادی به مناسبت‌های مختلف به منظور جذب کمک‌های مردمی، نهادهای حمایتی، موسسات خیریه و ... با هدف آزادی زندانیان دارای محکومیت‌های غیرعمد و دیون مالی.

ارتباط با خیریه‌های سطح شهر در خصوص جمع‌آوری کمک‌های نوع‌دوستانه و پیگیری وصول تعهدات آن‌ها در آئین گلریزان شهرستان ها و مرکز استان

گسترش فرهنگ نوع دوستی و انسان‌دوستانه در استان از طریق جلب مشارکت مردم در امورات خیر مرتبط با ستاد.

نظارت بر مشارکت و جذب کمکهای مردمی نمایندگی ستادهای دیه استانها.

انجام سایر امور محوله در حوزه جذب مشارکتهای مردمی.

 

مدیریت روابط عمومی

 

تولید اخبار و انعکاس اخبار مرتبط با فعالیت‌ها و دستاوردهای ستاد دیه  کشور

ارتباط با نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها به منظور تعامل سازنده در مسیر اهداف ستاد دیه

ارتباط مستمر با خبرنگاران حوزه‌های مرتبط با ستاد دیه 

طراحی و تهیه اوراق اطلاع رسانی (بروشور) ستاد دیه کشور در مناسبت‌ها و برنامه‌های مشترک ستاد با نهاد ها و سازمان‌ها

طراحی پوستر آیات، روایات و احادیث مرتبط با نیکوکاری و فعالیت‌های ستاد برای تشویق و ترغیب خیرین .

اجرای برنامه‌های توسعه روابط ستاد با مخاطبان داخلی و خارجی (کارکنان و جامعه) به منظور جذب کمک برای اهداف ستاد.

تهیه طرحها و برنامه های تبلیغاتی و انجام امور مربوط به مناسبتها .

برقراری ارتباط سازنده و تعامل هدفمند به منظور اقناع افکار عمومی، پاسخگویی به نیاز مخاطبان، مؤسسات خیریه و خیرین و عموم مردم

شناسایی ظرفیت های رسانه‌ای و شبکه‌های اطلاع‌رسانی داخلی کشوری و استانی جهت معرفی ستاد و گسترش روابط متقابل

برنامه‌ریزی سیاست‌های تبلیغی و جلب نظر و حمایت مادی آحاد مختلف در تحقق اهداف ستاد

ایجاد هماهنگی در برگزاری همایشها، نشست ها و گردهمائی ها

سنجش افکار عمومی و ارائه نتایج حاصله از رویکرد مردمی و عملکرد ستاد. 

انجام هماهنگی و تشریفات به منظور حضور و شرکت نماینده ستاد در  همایش‌ها، کنفرانس‌ها و ...

 

معاونت اداری و مالی

 

نظارت بر حسن اجرای فعالیت ها و برنامه‌های توسعه مدیریت و منابع  و ارائه گزارشهای لازم به مدیرعامل ستاد

نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات استخدامی ستاد

نظارت بر حسن انجام کلیه امورمالی ستاد و مراقبت در رعایت مقررات و آیین نامه مالی و معاملاتی

نظارت بر وصول و دریافت درآمد ها و کمک‌های مردمی در چارچوب مقررات

نظارت بر نحوه هزینه کردن اعتبارات در قالب آیین نامه مالی و معاملاتی

اخذ مجوز‌های استخدامی برای تأمین نیرو انسانی ستاد و انجام سایر فرایند های آن.

نظارت و سرپرستی فعالیت‌های مربوط به تهیه و تدارک کلیه مایحتاج ستاد

صدور دستور پرداخت هزینه‌ها

 همکاری و تشریک مساعی با سایر معاونتهای ستاد برای پیشبرد اهداف مشترک.

 تدوین برنامه های اداری و مالی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت با کمک سایر معاونت های ستاد و نمایندگی استانها.

 تدوین برنامه های رفاهی ، تدارکات و ...

 بررسی و اعلام نظر پیرامون مصوبات هیئت امناء استانها و ارائه آن به مدیرعامل.

 بررسی و اعلام نظر پیرامون انتخاب اعضاء معتمد هیئت امناء استانها و ارائه گزارش به مدیرعامل.

  نظارت بر حسن انجام خدمات عمومی، رفاهی، تدارکات و ....

  برنامه ریزی، ایجاد هماهنگی و نظارت مستمربر حسن اجرای وظایف واحد های تابعه 

   ایجاد هماهنگی و انسجام واعمال نظارت در فرآیند اجرایی مربوط به نیروی انسانی (از جمله ایثارگران)، امور مالی و اداری

تشکیل وراهبری تشکل ها و کارگروه های تخصصی مربوط به منابع انسانی ستاد

انعقاد قراردادهای ستاد با اشخاص حقیقی و حقوقی و نظارت بر نحوه اجرای مفاد و مراحل پیشرفت.

برگزاری مناقصات و مزایدات وشرکت درکمیسیونهای مربوط درچارچوب آیین نامه مالی و معاملاتی.

عنداللزوم حضور در مراجع قضائی بمنظور پاسخگوئی به دعاوی اشخاص حقیقی و حقوقی بر علیه ستاد و تسلیم دفاعیه‌های لازم.

نظارت بر نحوه اجرای مفاد و مراحل پیشرفت قراردادها و تهیه گزارش‌های لازم.

پیگیری امور شغلی و استخدامی ایثارگران و تدارک امکانات لازم با همکاری مسئولین ذیربط.

تدوین گزارشات مالی برای ارائه به مدیرعامل بمنظور طرح در جلسات هیئت مدیره.

تهیه پیشنهاد نوع اخذ تضامین برای وام زندانیان.

طرح پیشنهاد بخشش اقساط باقی مانده وامهای پرداختی به زندانیان.

انجام سایر امور محوله.

 

 مدیریت امور مالی

 

ثبت اسامی و اسناد مالی بابت آزادی زندانیان از محل واریزی خیرین، هزینه‌های جاری و ... همچنین ثبت و نگهداری کلیه حساب‌های ستاد در دفاتر قانونی.

     پشتیبانی و رصد نرم‌افزار مالی ستاد دیه کشور و پاسخگویی و آموزش و هماهنگی با نمایندگی‌های استان.

راهنمایی نمایندگی ها جهت پشتیبانی بخش دریافت و پرداخت نرم افزار حسابداری.

ثبت موارد مالیاتی در سامانه اداره مالیات و پیگیری موارد مالیاتی  ستاد دیه کشور از سازمان امور مالیاتی.        

تهیه صورتهای مالی استاندارد جهت ارائه به حسابرس و پیگیری  موارد در خواستی حسابرسان در زمان حسابرسی از ستاد دیه.

 پاسخگویی و ارائه گزارش حسابرسی و ترازنامه سالیانه به هیئت مدیره و بازرس ستاد و بررسی و پیگیری حسابرسی های نمایندگی ها.

تهیه پیش نویس بودجه سالیانه جهت بررسی و تصویب هیئت مدیره.

وصول بودجه های دولتی و نگهداری حساب آن.

     وصول مطالبات و پرداخت دیون ستاد ازطریق قوانین و مقررات مربوطه.

رسیدگی به اسناد درآمد، هزینه، انتقالی، اعتباری، اموالی، و بازنشستگی کارکنان ستاد

تهیه دستور العمل های مالی و ترازنامه‌ها و گزارش‌های مالی و ارائه به مراجع مربوطه

اجرای صحیح قوانین و مقررات در راستای حداکثر بهره برداری از نحوه مصرف اعتبارات و بودجه با رعایت صرفه و صلاح ستاد

محاسبه و پرداخت حقوق، مزایای کارکنان ستاد

وصول مطالبات ستاد و ارجاع پرونده های لاوصول جهت  پیگیری حقوقی

بررسی و پیشنهاد سیستم‌های مالی و حسابداری مورد نیاز

نگهداری اطلاعات و آمارهای مربوط به حساب‌های مالی و تجزیه و تحلیل آنها به منظور تعیین شاخص‌های مورد نیاز

شرکت در کمیسیون‌های مناقصه و ترک مناقصه

دریافت ضمانت از پیمانکاران بر اساس مفاد قراردادهای منعقده

     تهیه و تنظیم اسناد هزینه مربوط به ستاد

     ثبت و نگهداری حساب اموال ستاد

     تهیه گزارش های مالی دوره‌ای و موردی

     انجام امور مربوط به افتتاح حساب‌های بانکی مورد نیاز ستاد

     بررسی صلاحیت مددجویان جهت دریافت وام و صدور معرفی‌نامه به بانکهای عامل

مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مالی، تهیه بخشنامه و دستورالعمل‌های اجرائی بمنظور هماهنگ کردن فعالیت‌های مالی با توجه به رعایت قانون محاسبات عمومی وآئین‌نامه مالی و معاملاتی ستاد

انجام سایر وظایف مربوط به امور مالی که از سوی مدیرعامل و یا معاونت اداری و مالی ارجاع شود

انجام سایر امور محوله

 

    مدیریت امور کارکنان و خدمات اداری

 

اجرای آیین نامه استخدامی ستاد و تهیه و تنظیم دستورالعمل های اداری

انجام کلیه امور مربوط به پرسنل شامل: تهیه و صدور احکام پرسنلی از قبیل انتصاب، اضافه کار و ترمیم حقوق، انتقال، انفصال، تعلیق، مرخصی، معذوریت و انجام مکاتبات مربوط و اجرای مقررات بازشستگی و برقراری حقوق بازنشستگی وظیفه و مستمری

تنظیم و نگهداری آمار پرسنلی و ارائه گزارشات مربوطه

اجرای بخشنامه‌ها، دستورالعملها و مصوبات ذیربط و ابلاغ آن‌ها در موارد لازم به سایر واحدها

بررسی، نیاز سنجی و پیشنهاد برنامه های آموزشی برای کارکنان مرکز و استان به صورت‌های مختلف (برگزاری و اجرا در ستاد و یا اعزام به دوره) پس از تایید مدیرعامل

پیش بینی نیروی انسانی مورد نیاز ستاد و تأمین آن از طریق استخدام و جابجائی با رعایت آئین‌نامه استخدامی

بررسی و ارائه طرح‌های لازم در خصوص بهره‌وری منابع انسانی

ارائه طرحهای لازم به منظور رفاه کارکنان ستاد از قبیل امور تعاون، کمکهای غیر نقدی بهداشت و درمان و غیره و پیگیری آنها تا تصویب و نظارت بر حسن اجرای آنها

انجام ارزشیابی سالیانه کارکنان براساس مقررات مربوط

انجام مقدمات رسیدگی به تخلفات کارکنان واجرای احکام صادره توسط مراجع ذیصلاح

رسیدگی و اقدام در مورد دعاوی استخدامی کارکنان و عنداللزوم حضور در مراجع قضایی ذیربط به عنوان پاسخگو

بایگانی کلیه اوراق و اسناد مکاتبات اداری و پرونده‌های پرسنلی و حفظ آن‌ها

جمع‌آوری آمار مربوط به حضور و غیاب کارکنان و نگاهداری دفاتر مربوط به آنها و تهیه گزارشات لازم جهت مقامات ذیربط.

مطالعه و بررسی مستمر اهداف، وظایف، مسئولیت‌ها، اختیارات، ارتباطات، ساختار تشکیلاتی و ستاد تفصیلی ستاد در جهت بهبود و اصلاح آن.

برنامه ریزی بمنظور آموزش پرسنل بصورت تخصصی یا غیر تخصصی.

نظارت بر انجام امور مکاتبات  ستاد.

نظارت بر انجام خدمات عمومی در ستاد مرکزی و تامین اقلام مورد نیاز بر اساس مجوزهای مربوط

انجام امور دبیرخانه‌ای ستاد.

انجام امور تحریرات و مکاتبات و نگهداری سوابق آنها.