احکام حبس در شرایط استثنائی صادر شود

احکام حبس در شرایط استثنائی صادر شود
رئیس دستگاه قضا در جمع خیرین حوزه حبس‌زدائی گفت: حکم حبس ناچاراً باید در قبال برخی محکومان صادر شده و همت ما معطوف به آن باشد که این امر استثناء را به حداقل برسانیم.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، به مناسبت ۵ خرداد «روز ملی حمایت از خانواده زندانیان» طی سخنانی در نشست با جمعی از خیّرین حوزه کمک به خانواده زندانیان، ضمن تبیین عوامل دخیل در بازاجتماعی شدن زندانیان، اظهار کرد: باید بستر‌های بازگشت زندانیان به آغوش جامعه را فراهم آوریم و در این مسیر، وظیفه و مسئولیت اصلی برعهده ما در دستگاه قضایی است.

رئیس دستگاه قضا بیان کرد: زندان رفتن یک امر استثنایی است؛ به این معنا که زندان رفتن یک فرد امری خلاف اصل و قاعده است و استثناء محسوب می‌شود؛ انسان‌ها باید آزاد باشند، اما به هر حال مجموعه مسائلی پیش می‌آید که سبب می‌شوند فرد دست به ارتکاب اقداماتی بزند که ناچاراً باید محبوس شود؛ همت ما باید معطوف به آن باشد که این امر استثناء را به حداقل برسانیم.

وی تصریح کرد: وقتی فردی به تحمل زندان محکوم می‌شود، ضرورت دارد که در همان ابتدای امر شرایط و بستر‌های بازگشت او به جامعه را فراهم کنیم و این بازگشت باید به گونه‌ای باشد که نه خودِ فرد و نه اطرافیان او و جامعه این احساس را نداشته باشند که با یک هم‌خانواده و یا هم‌شهریِ زندان‌رفته طرف هستند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای افزود: در مرحله بعدی باید شرایطی فراهم آوریم که فرد آزاد شده از زندان، دیگر به ندامتگاه بازنگردد؛ بدین معنا که دیگر به سمت کار خلاف و مجرمانه نرود؛ نباید چنین فضایی بر روحیات فردِ آزاد شده از زندان حاکم شود که «دیگر آب از سر من گذشته است و چوب حراج به حیثیتم خورده است و دیگر در اجتماع محلی از اِعراب ندارم و حتی کسی به من شغل هم نمی‌دهد»!

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: باید به گونه‌ای باشد که دغدغه زندانی در محیط زندان، اصلاح و بازاجتماعی شدن باشد؛ اینکه زندانی در داخل ندامتگاه مدام در فکر و دغدغه خانواده خود و تحصیل و اشتغال و آینده فرزندانش باشد، می‌تواند برای او واجد اثرات روحی مخربی باشد؛ اینکه یکی از نزدیکان فردِ زندانی در مراحل گزینش برای استخدام در شغلی اداری، بواسطه نسبت خویشاوندی با آن فردِ زندانی، دچار مشکل شود نیز می‌تواند بر روحیه فرد زندانی و خانواده او اثر سوء برجای گذارد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: این سازوکار و این بسته مطالعاتی – پژوهشی باید در مرئی و معرض دید عموم مردم و عموم خیّرین قرار گیرد تا مسیر کار خیر و نیکوکاری برای متمایلین فراهم شود؛ گاهی فردی می‌خواهد کار خیر کند، اما نمی‌داند در حال حاضر کدام کارِ خیر و حسنه در اولویت می‌باشد؛ گاهی فردی تمکن مالی ندارد، اما با فکر و ایده خود می‌تواند یاری‌رسان باشد؛ افرادی نیز هستند که لزوماً پول و یا ایده ندارند، اما با حرفه و شغل‌شان می‌توانند مددکار زندانیان باشند؛ مجموعه این موضوعات باید در سازوکاری که ما در قوه قضاییه تعبیه می‌کنیم لحاظ شوند؛ من اذعان دارم که ما با فقدان این سازوکار جامع مواجه هستیم.

وی ادامه داد: یک نکته‌ای که هم ما در قوه قضاییه و هم شما مردم و خیّرین باید به آن توجه ویژه داشته باشید آن است که کمک‌رسانی و دستگیری از زندانیان باید همراه با حفظ کرامت و آبروی آن‌ها باشد و قطعاً این امر اجر و ثواب کار خیر را مضاعف می‌گرداند.

در ادامه، «محمدرضا کجانی» از اعضاء هیات امناء ستاد دیه استان اصفهانی طی سخنانی با بیان اینکه مجموعه خیریه امام موسی کاظم علیه‌السلام اصفهان با کمک به ستاد دیه طی ۱۲ سال گذشته بالغ بر حدود ۵۰۰ میلیارد تومان خدمت به خانواده‌های زندانیان ارائه داده است، گفت: طی سال گذشته علاوه بر ارائه خدماتی نظیر اشتغال، درمان، تحصیل، اسکان و کمک هزینه ودیعه مسکن، ۵۰۰ زندانی نیز توسط خیریه امام موسی کاظم علیه‌السلام اصفهان آزاد شدند.

وی افزود: همچنین از طریق کمک‌های صورت گرفته توسط ستاد دیه اصفهان نیز طی سال گذشته ۸۸۸ زندانی به ظرفیت هزار و ۱۰ میلیارد تومان، آزاد شدند که از این مبلغ حدود ۶۳۰ میلیارد تومان اعسار، مورد پذیرش قضات قرار گرفت.

کجانی یادآور شد: ما باید فرهنگی را ایجاد کنیم که بازگشت زندانی به زندان را به حداقل ممکن برسانیم و چنانچه این امر محقق شود، می‌توانیم بگوییم یک کار اساسی انجام داده‌ایم.

۶ خرداد ۱۴۰۳
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید