پرونده ۱۸۶۳ بدهکار مالی در تهران برای رهایی بررسی شد

پرونده ۱۸۶۳ بدهکار مالی در تهران برای رهایی بررسی شد
در جلسه مشترک مسئولین ستاد مردمی دیه و دادگستری کل استان تهران پرونده هزار و ۸۶۳ زندانی مالی در استان تهران در راستای تأکیدات رهبر انقلاب من باب «آزادی زندانیان غیربزهکار» مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، در راستای اجرای منویات و تأکیدات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در زمینه آزادی «زندانیان دارای بدهی مالی» روز دوشنبه (4 تیر ماه) علی شمس مدیرعامل ستاد دیه کشور و علی القاصی‌مهر رئیس کل دادگستری و ریاست هیات امناء ستاد دیه استان تهران با جمعی از زندانیان جرایم غیرعمدی که به‌دلیل مسائل مالی گرفتار زندان شده بودند، به‌صورت ویدئو کنفرانس ملاقات کردند.

در جریان ملاقات مجازی مسئولان قضایی استان تهران با زندانیان، یک زندانی زن سرپرست خانوار دارای فرزند مبتلا به اوتیسم که به‌دلیل عجز از پرداخت بدهی در زندان به سر می‌برد، با مساعدت ویژه قضایی و کمک ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند به مناسبت دهه ولایت و امامت و هفته قوه قضاییه آزاد شد.

در جریان ملاقات مجازی علی شمس طی سخنانی از آمادگی ستاد مردمی دیه برای آزادی تمامی زندانیان مالی واجد شرایط برابر با شیوه‌نامه اجرایی این نهاد حمایتی خبر داد و گفت: با عنایت به تعدادبالای زندانیان جرایم غیرعمد و زمینه بروز جرایم مالی ستاد دیه کشور نسبت به ندامتگاه‌های پایتخت نگاه ویژه‌ای داشته و تا به امروز هم با بهره‌مندی حداکثری از تمامی ظرفیت‌های بومی و تهمیدات قانونی و امکانات قضایی زمینه‌ساز آزادی هزاران بدهکار مالی و محکوم غیربزهکار شده است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 136 مرد ایرانی بابت ناتوانی در تامین مهریه در سطح زندان‌های استان تهران در بند بسرمی‌برند، افزود: اگرچه حمایت از بدهکاران مهریه هرگز در اولویت آزادی‌های این مجموعه امدادرسان نبوده و نیست اما به جهت اثبات ناتوانی مالی و اخذ استعلام‌های لازم و دریافت نتیجه به‌روزترین تحقیقات میدانی با هدف کاهش آمار زندانیان و مقابله با مخاطرات ناشی از احکام حبس در قبال زندانیان غیربزهکار پرونده 14 نفر از این محکومان مالی که سکه مورد مطالبه زوجین در آن‌ها کمتر از سه سکه است را ستاد دیه کشور تا مختومه شدن پیگیری نموده و در قبال 122 پرونده الباقی به صورت مشترک با ستاد دیه استان و در قالب فرآیند رسیدگی چتر حمایتی خود را گسترده خواهد کرد.

مدیر عامل ستاد دیه کشور در ادامه با اشاره به آزادی 182 زندانی بدهکار مالی و محکوم به پرداخت دیه در سال‌جاری به همت ستاد دیه استان تهران گفت: در ادامه رسالت سنگین این نهاد، ستاد دیه کشور این آمادگی را دارد در قبال دیگر مددجویان نیازمند پس از طی مراحل متعدد آزادی منجمله ارایه دادخواست اعسار، اخذ گذشت و تمرکز بر تلاش و آورده خانواده این زندانیان از تمامی دربندان دردمند بدهکار مالی کمک نماید که با عنایت به شرایط خاص پرونده‌های دیه و دامنه خسارات مالی و جسمی و جانی سوانح ناشی از تصادفات رانندگی یا حوادث کارگاهی بر روی افرااد زیادی از جامعه این قبیل دیون بدون فوت وقت و در صدر رسیدگی‌ها قرار دارند.

در ادامه رئیس کل دادگستری تهران در سخنانی از رسیدگی ویژه به دادخواست‌های اعسار زندانیان خبر داد و گفت: با عنایت به ظرفیت ستاد مردمی دیه مقرر شد کارگروهی به‌طور ویژه دادخواست‌های اعسار محکومان مالی را در تمامی محاکم استان تهران به‌طور ویژه مورد پیگیری قرار دهد و نظارت لازم صورت گیرد تا رسیدگی به دادخواست‌های اعسار خارج از نوبت به‌عمل آید تا اگر احیانا مانعی وجود داشت هر چه سریع‌تر برای دریافت حمایت مالی ستاد دیه آن مانع برطرف شود و چنانچه پرونده‌ای در وقت قرار گرفت، به‌صورت خارج از نوبت رسیدگی شود.

القاصی‌مهر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر ادامه داد: در راستای پیگیری امور زندانیان در هفته قوه قضاییه، امروز نشست ستاد دیه استان تهران با حضور اعضای ستاد دیه و با دعوت از مدیرعامل ستاد دیه کشور در محل دادگستری کل استان تهران برگزار شد تا به برکت این ایام محور پیگیری‌ها و بررسی‌ها، زندانیان جرایم مالی و اشخاصی باشند که صرفا به دلیل مسائل مالی در زندان حضور دارند. در این خصوص خوشبختانه میان ستاد دیه استان تهران و ستاد مرکزی دیه کشور توافقاتی حاصل گردید تا زمینه استخلاص حداکثری یک‌هزار و ۸۶۳ زندانی محکوم مالی در استان تهران فراهم شود.

وی ادامه داد: در سایه مذاکرات صورت گرفته در جلسه مقرر گردید تا پرونده زندانیان تحت پوشش ستاد دیه مورد بررسی فوری قرار گرفته و ۵۰ درصد از بدهی این اشخاص توسط ستاد دیه کشور و مابقی در صورت احراز صلاحیت و طی فرآیند آزادی برابر با شیوه‌نامه و اساسنامه ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند از سوی ستاد دیه استان تهران و با استفاده از ظرفیت خیرین و سایر روش‌های حمایتی اعم از اخذ رضایت و مهلت تعیین تکلیف گردد تا بتوان در آینده نزدیک زمینه آزادی این افراد را از زندان فراهم کرد.

آزادی ۲۶ مددجو از زندان

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به برگزاری ملاقات مجازی با زندانیان و رسیدگی به درخواست‌های آن‌ها خاطرنشان کرد: امروز با تعدادی از مددجویان زندان زنان و زندان اوین به‌صورت ویدئوکنفرانس ملاقات به‌عمل آمد که نتیجتا منجر به آزادی تعدادی از این زندانیان شد.

وی تصریح کرد: هماهنگی لازم به‌عمل آمد که بخشی از بدهی این زندانیان از محل ستاد دیه استان تهران و بخش دیگری نیز از محل کمک‌های خیرین پرداخت گردد.

القاصی‌مهر گفت: در مورد تعدادی از این زندانیان نیز در راستای توافقی که در روز جاری با ستاد دیه کشور به‌عمل آمد، مقرر شد ۵۰ درصد بدهی آن‌ها توسط ستاد دیه کشور و مابقی با مساعدت سایر بخش‌ها تامین و پرداخت شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: در خصوص تعدادی از این زندانیان نیز مقرر شد جلسات مصالحه توسط شورای حل اختلاف مستقر در زندان برگزار شود و در خصوص برخی از این زندانیان نیز معاون قضایی در امور زندان‌ها مکلف شد پرونده آن‌ها را مورد بررسی و نظارت قرار دهد تا هر چه سریع‌تر دادخواست اعسار آن‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد و تعیین تکلیف شود.

وی گفت: در نتیجه ملاقات تصویری با زندانیان در روز جاری تعداد ۹ نفر از بدهکاران مالی و تعداد ۱۷ نفر از زندانیان مهریه آزاد شدند که در مجموع تعداد ۲۶ نفر از مددجویان امروز از زندان آزاد شدند.

۶ تیر ۱۴۰۳
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید