حمایت از زندانیان غیرعمد محدود به مرزهای سرزمینی نیست

حمایت از زندانیان غیرعمد محدود به مرزهای سرزمینی نیست
رئیس هیات امناء ستاد دیه کشور گفت: بانیان اصلی آزادی زندانیان جرایم غیرعمد فراسرزمینی بوده و در حمایت از این افراد هرگز مسائل سیاسی و مذهبی و فکری لحاظ نمی‌شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، به همت نیکوکاران منطقه یک تهران و همزمان با شب میلاد امام حسن عسگری علیه‌السلام مراسم گلریزان آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد با حضور اسداله جولایی رئیس هیات امناء ستاد دیه کشور، پیمان فلسفی نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی و عباس کشانی مدیر نمیایندگی ستاد مردمی دیه استان تهران برگزار شد.  

در این مراسم رییس هیات امنا و نایب رییس هیات مدیره  ستاد دیه کشور طی سخنانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و مسئولان دیگر نظام و نیز نمایندگان مجلس با اهدای هدایای نقدی در آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد سهیم هستند.

وی با تقدیر از تلاشگران عرصه نیکوکاری گفت: در سال ۱۳۶۹ با پیشنهاد شهید لاجوردی، موضوع کمک به آزادی زندانیان نیازمند تصادفات مطرح شد که پس از تلاش‌های زیاد این مجموعه از بدو تاسیس تا کنون زمینه آزادی 170 هزار زندانی بدهکار مالی و محکوم به پرداخت دیات غیرعمد را فراهم نموده و افزون بر این رسالت سنگین خود در راستای آزادی زندانیان و پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به داخل بندها ضمن اصلاح برخی مواد در تصویب قانون نیز اقدامات ماندگاری را رقم زده است که تصویب قانون دائمی بیمه اجباری شخص ثالث در سال 1395 از جمله این تلاش‌ها است.

سید اسداله جولایی ادامه داد: در ابتدای تصویب الزام بیمه شخص ثالث که برای پنج سال تصویب شده بود حدود ۶۰ هزار نفر راننده به‌دلیل ناتوانی در تادیه دیه در زندان به سر می‌بردند که در سال‌های اجرای آزمایشی این قانون جمعیت ورودی به زندانیان به ۲ یا ۳ نفر تقلیل یافت که همین امر موجب شد این قانون مترقی به صورت دایم تصویب شود.

وی همچنین با اشاره به آثار مثبت تصویب قانون الزام شخص ثالث افزود: با وجود مبلغ سنگین دیه، خوشبختانه در حال حاضر راننده محکوم به پرداخت دیه تصادفات نداریم.

جولایی بیان کرد: بعد از حل موضوع تصادفات، معضل چک‌های برگشتی و زندانیان ناشی از آن مطرح شد که با اصلاح قوانین صدور چک در حال حاضر امکان صدور چک‌های بلامحل کاهش یافته است.

رییس هیات امنای ستاد دیه کشور همچنین گفت: در سال گذشته، با همکاری نیکوکاران و خیرین کشور، ستاد دیه زمینه آزادی ۹۰۳۱ نفر را که ۸۸۷۹ نفر مرد و ۴۵۲ نفر زن زندانی نیازمند جرایم غیرعمد را فراهم کرده است.

او تصریح نمود: بدهی این افراد ۱۳ میلیارد و ۷۴۹ میلیون نفر بوده که شکات از ۲۵ درصد طلب خود گذشت کردند و خود این افراد نیز در این چرخه نیکی سهیم بوده اند.

جولایی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ ستاد دیه پیگیری قانون یکسان بودن دیه صرف نظر از جنسیت و مذهب در حوادث غیرعمد بود که موجب شد زن و مرد با هر مذهب و دین در این موضوع برابر باشند.

در این مراسم نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با تقدیر از تلاش‌های ستاد دیه در جریان ارزشمند آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد گفت: توفیق خدمت به باز شدن گرهی از گره‌های دیگران توفیقی هست که خداوند نصیب برخی بندگان خود می‌کند، از همین رو خوش به حال افرادی که با قدم گذاشتن در این مسیر برای آخرت خود توشه می‌اندوزند.

وی برای حضور نمایندگان در امر تسهیل با تصویب قوانین کمک به زندانیان نیازمند و پیشگیری از بروز جرایم غیرعمد اعلام آمادگی کرد.

در ادامه، عباس کشانی مدیر نمایندگی ستاد دیه تهران ضمن سپاس از حضور خیرین در این مراسم گفت: طی شش ماه نخست سال‌جاری، نیکوکاران در میدان رقابت برای ایثار مال،  بدهی 480 نفر زندانی بدهکار را پرداخت کرده‌اند که نسبت زندانیان آزاد شده نسبت به نیمه نخست سال گذشته رشد بیش از 85 درصدی دارد.

او بیان داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه، نیکوکاران استان تهران، زمینه آزادی 480  نفر شامل 438 نفر مرد و 42  نفر زن زندانی نیازمند را فراهم کردند.

کشانی تصریح کرد: بدهی کلی این تعداد مددجوی نیازمند بیش از هزار میلیارد تومان بود که 81 درصد آن با قبولی اعسار از سوی  مراجع قضایی کاهش یافت تا مددجویان واجد شرایط بعد از آزادی به صورت اقساط بدهی خود را پرداخت کردند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان تهران افزود: شکات این افراد از 88 میلیارد و 500 میلیون تومان طلب خود گذشت کردند که در این امر خیر سهیم شدند و مابقی از محل کمک‌های واریزی نیکوکاران و نیز آورده خانواده‌های زندانیان تأمین شد تا در این مدت 480 نفر آزاد شوند.

بنا به این خبر، در پایان مراسم نیکوکاران حاضر ضمن واریز هدایای نقدی خود در طرح آزادی زندانیان باقیمانده واجدشرایط دریافت کمک تا پایان ماه شرکت کردند.

ستاد دیه کشور

۲۲ مهر ۱۴۰۳
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید