مدیرعامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی گفت: سال آتی سیصد میلیارد تومان به ستاد دیه برای حمایت از زندانیان جرائم غیرعمد داده میشود که این امر در شمار افتخارات مجموعه است.
به گزارش روابط عمومی
ستاد دیه کشور، مهدی قمصریان با اشاره به تاریخچه ایجاد این صندوق تامین خسارتهای
بدنی اظهار کرد: بر اساس قانون مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه مصوب ۱۳۴۷ صندوقی به نام صندوق
تأمین خسارتهای بدنی در دل بیمه ایران تأسیس میشود و بعد از آن در سال ۱۳۵۰ که بیمه مرکزی راهاندازی
میشود، این صندوق به بیمه مرکزی منتقل میشود و از سال ۱۳۹۰ به حکم قانون، صندوق
نهاد عمومی غیردولتی مستقل تعریف میشود که تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی است.
وی افزود: مهمترین
مأموریت این صندوق این است که از زیاندیدگان حوادث رانندگی که در آن مقصر حادثه
فاقد پوشش بیمهنامه شخص ثالث است یا به هر دلیلی بیمهنامهاش منقضی یا باطل شده
یا پوشش کافی ندارد و در مواردی که وسیله مسبب حادثه ناشناس باشد، خسارت جانی
اشخاص ثالث زیاندیده در حوادث رانندگی را پرداخت کند. البته در خصوص حوادث قبل از
سال ۱۳۸۷ که قانون بیمه اجباری
شخص ثالث به طور آزمایشی مصوب شد، سقف تعهدات صندوق بسیار محدود بوده است؛ اما از
سال ۱۳۸۷ سقف تعهدات صندوق
نامحدود شده است.
بزرگترین چالش صندوق؛
ضریب پوشش بیمه شخص ثالث
مدیرعامل صندوق تأمین
خسارتهای بدنی در ارزیابی خود از مشکلاتی که این صندوق در ابتدای شروع به کار
دولت سیزدهم با آنها مواجه بود و اقداماتی که صندوق تامین خسارتهای بدنی برای رفع
این مشکلات انجام داد، متذکر شد: بزرگترین چالش صندوق تأمین خسارتهای بدنی، ضریب
پوشش بیمه شخص ثالث در میان دارندگان وسایل نقلیه است، در واقع فقط در کشورهای
پیشرفته دنیا این سازوکار و چنین صندوقی وجود دارد؛ با این تفاوت جدی که ما در
دنیا و در کشورهای توسعهیافته آمار ضریب پوشش بیمه شخص ثالث با آمار کشورمان
تفاوت جدی دارد.
وی ادامه داد: به عنوان
نمونه ما حدود ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت در
کشور داریم که روز به روز هم به دلایل شرایط اقتصادی و دلایل مختلف فرهنگی اجتماعی
ازجمله آلودگی هوا و ... فرهنگ استفاده از موتورسیکلت در حال گسترش است و از این ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت
حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون موتورسیکلت به
طور متوسط بیمهنامه دارند؛ یعنی حدود ۱۰ میلیون موتورسیکلت
فاقد بیمهنامه شخص ثالث در کشور هستند یا بر اساس اعلام آمار بیمه مرکزی ما حدود ۲ میلیون خودروی سواری
فاقد بیمهنامه شخص ثالث داریم.
۸.۵ درصد تاکسیهای کشور فاقد بیمهنامه شخص ثالث هستند
قمصریان تشریح کرد:
اخیراً دستگاههای متولی، آماری در مورد تاکسیها اعلام کردهاند. ما حدود ۳۵۰ هزار تاکسی زردرنگ و
سبزرنگ در کشور داریم، جالب است بدانید که از این ۳۵۰ هزار تاکسی، حدود ۳۰ هزار تاکسی فاقد بیمهنامه
شخص ثالث هستند. در نمونه ایای دیگر مجموعهها و شرکتهای نوین حمل و نقل و جابهجایی
بار مسافر که از موتورها استفاده میکنند، در یک پژوهش میدانی متوجه شدیم که این
موتورها حتی جعبههایی که عقب موتورسیکلت برای جابهجایی بار یا وسایل به کار میروند،
آن جعبهها بیمهنامه مسئولیت دارند که اگر اتفاقی برای آن وسایل افتاد، بتواند
جبران کند؛ اما خود دارنده موتورسیکلت بیمهنامه شخص ثالث ندارد.
برای ممانعت از تردد
بمبهای متحرک تلاشها ادامه دارد
مدیرعامل صندوق تأمین
خسارتهای بدنی بیان کرد: بنده همیشه از وسایل نقلیه بدون بیمهنامه شخص ثالث به
عنوان بمبهای متحرک یاد میکنم، این بمبهای متحرک هر زمان و هر جا امکان
انفجارشان هست و این انفجار هم برای خودشان به شدت آسیبزا و هم برای حلقههای
پیرامونیشان به شدت آسیبزا است. به بیان بهتر، ما یک مرکزیت و یک نقطه ثقلی به
نام وسیله نقلیه داریم. اگر این وسیله نقلیه بیمهنامه داشته باشد، تمام ارکان و
اجزای اطرافش، خانواده، جامعه، پلیس، شبکه درمان و بیمه و مردم و ... در امنیت به
سر میبرند؛ اما اگر فاقد بیمهنامه باشد، تمام این ارکان درگیر آن موضوع میشوند؛
بنابراین از ابتدای دولت تا امروز، ما حجم بسیار بالایی از تولیدات وسایل نقلیه
موتوری داریم که تلاش کردیم در
جرائم بیمه شخص ثالث برای
صندوق ماهیت بازرگانی ندارد
قمصریان تشریح کرد:
دومین اتفاقی که همین اواخر هم به ثمر نشست و خوب است که تاریخچهای از آن بگویم،
این است که ما در مجموعه صندوق برای علتیابی برخی از دلایل عدم تهیه بیمهنامه
شخص ثالث یا پایین بودن این ضریب در بعضی از وسایل بهویژه موتورسیکلت پیگیری
کردیم. یکی از منابع درآمدی صندوق، جرائم بیمه شخص ثالث است اما هیچوقت این جرائم
برای ما ماهیت بازرگانی نداشته است؛ چراکه صندوق از مالیاف معاف است، نهاد عمومی
غیردولتی است، سود و زیانی نیست و هیچگونه فعالیت اقتصادی و تجاری ندارد و صرفاً
برای خدمت به زیاندیدگان است.
برای اولین بار بخشودگی
جرائم شخص ثالث به ۱۰۰ روز در سال رسید
مدیرعامل صندوق تأمین
خسارتهای بدنی تشریح کرد: بنابراین نگاه صندوق به جرائم، نگاه درآمد یا افزایش
درآمد نیست؛ بنابراین برای اولین بار بخشودگی جرائم شخص ثالث که معمولاً در سنوات
قبل سالانه ۶۰ روز اعلام و ابلاغ میشد،
با همراهی و پیگیری و حمایت ویژه وزیر اقتصاد که از اختیارات وزیر اقتصاد است؛
(پیشنهاد بخشودگی از بیمه مرکزی و موافقت آن با وزیر اقتصاد طبق قانون است) ما سال
گذشته حدود ۱۰۰ روز یعنی تقریباً یکسوم
سال را بخشودگی جرائم شخص ثالث داشتیم و برای نخستین بار این اتفاق رخ داد و با
وجود اینکه درآمدهای صندوق کم میشود؛ اما به هر حال موجب میشود مردم و تعداد
بیشتری برای خرید بیمه شخص ثالث اقدام کنند.
وی متذکر شد: همچنین
دلیل دیگری که ممکن است برخی از دارندگان وسیله نقلیه اقدام به تهیه بیمهنامه شخص
ثالث نکنند، موضوع قیمت و تعیین نرخی که برای بیمه شخص ثالث صورت میگیرد، بهویژه
برای وسایلی مانند موتورسیکلت؛ است. این در حالی است که اکنون با توجه به شاخصهای
اقتصادی و قیمتهایی که وجود دارد، واقعاً نرخ بیمه شخص ثالث، نرخ بیمه بالایی
نیست؛ نسبت به پوششها و تعهداتی که شرکتهای بیمه میپذیرند، عدد بسیار عدد
پایینی است، به طور مثال همین الان خرید یک بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت به طور
متوسط حدود یک میلیون تومان است، یعنی روزی ۴ هزار تومان، یعنی کمتر
از قیمت یک آب معدنی و یا نان؛ اما تعهدات آن خیلی بالاست، همین الان در سال جاری
که هستیم؛ نرخ دیه در ماه عادی ۹۰۰ میلیون تومان و در ماه
حرام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون است.
منبع اصلی درآمد صندوق ۸
درصد از عوارض بیمه شخص ثالث است
مدیرعامل صندوق تأمین
خسارتهای بدنی اضافه کرد: این عدد بزرگ و تلخی است؛ چرا این اتفاق تلخ است؟ فارغ
از نتایج انسانی و اجتماعی آن از بابت تصادفات که ما را متأسفانه نگران میکند و
آمار تصادفات خوشایند نیست و مجدداً افزایشی شده است؛ آنچه که برای ما خیلی
پراهمیت است، این است که ما این خسارت را از جیب مردم پرداخت میکنیم؛ اصلیترین
منبع درآمد صندوق و پایه اقدامات صندوق و حیات صندوق ۸ درصد عوارض بیمه شخص
ثالث است که از بیمهنامههای مردم از طریق شرکتهای بیمه وارد صندوق میشود.
وی بیان کرد: یکی از
اهدافی که دنبال میکنیم و امیدواریم این اتفاق رخ دهد؛ مهار بسیاری از نابسامانیها
در حوزه بیمه شخص ثالث بهویژه در حوزه بیمهنشدگان است؛ ما هرچقدر بتوانیم تعداد
بیمهنشدهها را کمتر کنیم؛ قاعدتاً این فشار به سمت صندوق و منابع صندوق که متعلق
به مردم است، کمتر میشود؛ ما بیتالناس هستیم و این صندوق از جیب همه مردم ایران
فعالیت و ارائه خدمت میکند. ما به نسبت پولی که از جیب مردم مستقیماً دریافت میکنیم
و خیلی خیلی کمتر از منابع عمومی و خزانه دولت استفاده میکنیم. در همین راستا،
مهمترین تکلیفی که داریم؛ موضوع اجرای تکالیف سایر دستگاههای اجرایی است که در
قانون بیمه اجرایی برای آنها پیشبینی شده است.
قمصریان تأکید کرد: در
قانون برای ما نیز تکالیفی پیش بینی شده که همان موضوع پرداخت خسارت به زیاندیدگان
است و آن را به نحو احسن انجام میدهیم؛ با شرایطی که صندوق دارد، در حال حاضر با
همین منوال به پیش میرویم؛ اما ممکن است که اگر با همین سرعت در حوزه تصادفات و
پرداخت خسارات پیش برویم؛ در آینده نزدیک منابع صندوق هم تکافوی این حجم بالا
خسارت را ندهد و خدای ناکرده صندوق هم در ارائه خدمت دچار مشکل شود، بنابراین مهمترین
اتفاق این است که بتوانیم پوشش بیمه شخص ثالث را حداکثری و گستردهتر کنیم تا
ورودیهای صندوق و درخواستهای مرتبط با صندوق کم شود.
بیش از ۴ میلیون کارت
سوخت موتورسیکلت فاقد بیمهنامه شخص ثالث داریم
قمصریان اعلام کرد: در
حال حاضر حدود ۶ میلیون کارت سوخت
موتورسیکلت داریم که حداکثر خیلی کمتر از ۲ میلیون موتورسیکلت
دارای بیمهنامه هستند؛ بنابراین بیش از ۴ میلیون کارت سوخت فاقد
بیمهنامه شخص ثالث داریم که باید تعیین تکلیف شوند؛ یعنی یا بیمهنامه تهیه کنند
یا به جهت الزام قانون، محدودیتهایی برای سهمیه سوخت آنها در نظر گرفته شود؛ این
ماده قانونی از چند ماه قبل در مورد خودروهای نفتگازسوز اجرا شد و الان چند ماه
است که اجرا میشود و وسایل نقلیهای که سهمیه نفتگاز میگیرند، اگر به جایگاههای
سوخت مراجعه کنند و کارتشان را داخل جایگاه میگذارند با پیغام هشدار بیمه مواجه
میشوند و اگر تا یک ماه بیمهنامه شخص ثالث تهیه نکنند، از ماه بعد پیغام اخطار
بیمه دریافت میکنند و دیگر امکان سوختگیری با کارت سوخت خود را تا زمانی که بیمهنامه
تهیه کرده و در سامانه یا در پلیس +۱۰ ثبت کنند تا مشکلشان حل شود، ندارند.
۳۰ هزار تاکسی فاقد بیمهنامه شخص ثالث بهزودی با محدودیت مواجه
خواهند شد
وی توضیح داد: این
اتفاق در مرحله دوم برای خودروهای بنزینسوز و برای تاکسیها با اولویت در حال
پیگیری است. آن ۳۰ هزار تاکسی که فاقد
بیمهنامه شخص ثالث هستند، بهزودی با محدودیت مواجه خواهند شد و این رفته رفته و
پله پله در مورد همه وسایل نقلیه اجرا خواهد شد. برآورد ما این است که حدود ۲ میلیون خودروی سواری
فاقد بیمه شخص ثالث هستند و حدود ۱۰ میلیون موتورسیکلت فاقد بیمه شخص ثالث هستند و
بر اساس قانون بقیه وسایل موتوری ما هم مانند وسایل نقلیه کشاورزی نیز مشمول قانون
بیمه شخص ثالث هستند؛ لذا آنهایی که از طرق مختلف مانند سامانه سدف و ... سهمیه
سوخت دریافت میکنند، آنها هم با پیگیریهایی که داشتیم و امیدواریم بهزودی محقق
شود، هر وسیله نقلیهای که بیمهنامه نداشته باشد، باید با الزامات قانون، محدودیتهایی
برایش ایجاد کرد تا به سمت استفاده از بیمهنامه شخص ثالث برود.
قمصریان خاطرنشان کرد:
همچنین ماده ۲۴ قانون شخص ثالث،
درآمدهای ما را احصا کرده است؛ بند الف آن همین ۸ درصد عوارض بیمهنامه
شخص ثالث است که اشاره کردم که با بیش از ۸۰ درصد، اصلیترین منبع
درآمد صندوق است؛ در کنار آن، بند ب ماده ۲۴ جرائم بیمهنامه شخص
ثالث را نیز داریم؛ که مطابق آن، کسانی که فاقد بیمهنامه هستند، وقتی برای خرید
بیمهنامه مراجعه میکنند، مبلغ جریمهای برای آنها در نظر گرفته میشود.
زندانی ناشی از بدهی
دیه تصادفات رانندگی نداریم
مدیرعامل صندوق تأمین
خسارتهای بدنی یادآوری کرد: یکی از مهمترین ظرفیتهای صندوق و گوهر ناب و از
افتخارات آن، این است که ما تا قبل از قانون ۱۳۹۵ یا البته بهتر است
بگویم قانون ۱۳۸۷ که آزمایشی بوده و بعد
قانون ۱۳۹۵؛ تا دهه ۹۰؛ هزاران نفر زندانی
ناشی از تصادفات رانندگی داشتیم که به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه متأسفانه با
زندان مواجه میشدند که موجب تجربیات تلخی از مجموعه زندانها برای آنها میشد؛
اما اکنون به برکت وجود صندوق، احدی زندانی ناشی از بدهی دیه تصادفات رانندگی
نداریم، همه وظیفه داریم از این گوهر صیانت کنیم. اگر خدای ناکرده مجموعههای
مختلف در تصمیماتی، به گونهای تصمیمگیری کنند که صندوق دچار مشکل و چالش در
آینده شود، بهتر است بدانند که اولین اتفاقی که برای صندوق میافتد این است که
صندوق در پرداخت خسارت زیاندیدگان ناتوان میشود و دوباره شاهد آن روزهای تلخ
خواهیم بود.
پرداخت ۳۰۰ میلیارد
تومان به ستاد دیه برای حمایت از زندانیان غیرعمد
وی گفت: در سال جاری،
هزار میلیارد تومان از منابعمان را طبق قانون به صندوق بیتالمال و ستاد دیه کمک
میکنیم؛ که از این هزار میلیارد تومان؛ ۳۰۰ میلیارد تومان به ستاد
دیه برای حمایت از زندانیان جرائم غیرعمد و خانوادههای آنان داده میشود که این
هم جزو افتخارات صندوق است که با کمک صندوق این اقدامات تحولی رخ میدهد.
قمصریان تصریح کرد:
اکنون در مدلهای علمی روز دنیا دیگر درباره اینکه چگونه تصادفات را کم کنیم، بحث
نمیکنیم؛ اما امیدوارم با یک نگاه توسعهای و همهجانبه، با توجه به افزایش شدید
تعداد وسایل نقلیه و با توجه به محدودیتهای مختلفی که در راهها و خیابانها و
... وجود دارد و با توجه به عوامل خطای انسانی و ... مانند آنچه در مدل روز دنیا
مورد توجه است، تدابیری برای کاهش قربانیان حوادث رانندگی و نه کاهش تصادفات اتخاذ
شود. شاید امکان کاهش تصادف به دلایل مختلف وجود نداشته باشد؛ اما حتما میتوان با
بهبود برخی از شاخصها مانند بهبود کیفیت خودروها، مانند الزامات ایمنی، کمربند و
کلاه ایمنی و ... آن را کاهش داد.
پایان پیام /